Tävlingar och spam

Det är många tävlingar som vill att man delar med sig av personuppgifter. Detta är ju inte så konstigt, eftersom tävlingsarrangören behöver veta vem du är och hur du kan kontaktas om du skulle vinna tävlingen.

Samtidigt är det vanligt med tävlingar på internet där själva syftet med tävlingen är att samla in uppgifter som deltagarna. På senare år har många länder infört regler som gör det olagligt att skicka ut oombedd e-postreklam, så kallad spam. Däremot är det förstås tillåtet för företag att skicka e-post till sina kunder och till personer som har godkänt att företaget kontaktar dem.

tavlingDetta är anledningen till att många tävlingar online har villkor som du måste godkänna för att få delta i tävlingen, och bland dessa villkor finns paragrafer där du godkänner att tävlingsarrangören – och ofta även tävlingsarrangörens samarbetspartners – kontaktar dig. Gränsen för vad som är en samarbetspartner kan ju vara väldigt luddig, så bli inte förvånad om tävlingsarrangören helt enkelt säljer din e-postadress till diverse andra företag som vill kontakta dig.

Om man till exempel deltar i en tävling för att vinna en vacker vas känns det förmodligen inte så illa att tänka på att företaget som säljer glas och porslin kan komma att kontakta dig med reklamerbjudanden. Tristare blir det när man inser att tävlingsarrangören har en massa ”samarbetspartners” som bombarderar din inbox med reklam för produkter du verkligen inte är intresserad av.

Det finns nu för tiden företag som enbart inriktar sig på att ordna tävlingar på internet och på så vis samla in information om deltagarna, information som de sedan säljer vidare till andra företag som vill kunna skicka ut erbjudanden.

Mobiltelefonreklam

Förr var det huvudsakligen spam i form av e-post man behövde oroa sig för när man deltog i en tävling online, men numera är det också vanligt att tävlingsarrangören ber om ditt mobiltelefonnummer för att sedan kunna skicka textmeddelanden eller till och med ringa upp och locka med olika erbjudanden. Man bör därför fundera ett extra varv innan man delar med sig av sitt mobiltelefonnummer.

Om du deltar i en tävling där du godkänner att bli uppringd av tävlingsarrangören och dess samarbetsparter (till exempel ”tävlingens sponsorer” ) innebär det att de får ringa dig även om du har listat ditt telefonnummer i NIX-registret.

spamInsamling av information

Vissa tävlingar kommer att be dig att fylla i information om dig själv och dina preferenser. Det kan röra allt möjligt, till exempel om du föredrar solresor eller snöresor, hur intresserad du är av kost & hälsa, om du har husdjur, om du bor i villa eller lägenhet, och så vidare. Det handlar om att företag gärna vill skicka så riktat reklam som möjligt. Istället för att spamma 100 000 personer med ett erbjudande om att bygga pool i trädgården väljer man att rikta in sig på de 20 000 personer som har angett att de bor i villa och har trädgård.

Separat e-postadress

Om du vill delta i tävlingar online, prenumerera på nyhetsbrev, registrera dig på olika sajter, etc kan det vara en god idé att sätta upp ett separat e-postkonto för sådan aktivitet istället för att använda en e-postadress som är knuten till ditt jobb eller dina studier. Då behöver du inte störas av reklamerbjudanden när du ska kolla din ordinarie e-postadress, utan kan själv välja när du känner dig på humör för att kolla av din andra e-postadress för att se om du har fått några bra erbjudanden, nyhetsbrev, etc.

Blufftävlingar

Vissa tävlingar på internet är rena blufftävlingar. Det finns inte iPhone att lotta ut och ingen kommer att vinna den där drömresan. Tävlingarnas enda syfte är att samla in information om deltagarna eller driva trafik till någon viss sida på internet.

Seriösa tävlingar

seriösDet är verkligen inte så att alla tävlingar på internet anordnas av skurkar som vill dränka dig i spam. Tvärt om finns det gott om seriösa aktörer som ordnar riktiga tävlingar online där vinnare utses och där allt följer gällande lagar och regler. För ett seriöst företag som till exempel vill nå ut med information om en ny produkt kan en tävling på internet vara en mycket bra väg. Möbelföretaget som har fått in en ny snygg fåtölj från en intressant designer kan till exempel ordna en tävling online där tre av deltagarna kommer att vinna varsin fåtölj. Tävlingen kan med fördel placeras i en blogg som besöks av personer som har ett intresse för design och inredning.

Här är några exempel på vad som brukar känneteckna seriösa tävlingar:

  • Det är mycket tydligt vem som står bakom tävlingen.Om du är osäker på om det verkligen är IKEA / Scandic Hotel / Hemtex som står bakom tävlingen som bär deras namn och logga, gå gärna in på företagets ordinarie sajt och skicka ett e-postmeddelande till deras officiella e-postadress där du frågar om vad som gäller.
  • Det anges exakt vad som tävlas ut och i hur många exemplar. Var mycket försiktig med tävlingar av typen ”vinn valfri dator” och liknande. En tävling där det inte anges exakt vad som ligger i prispotten och i hur många exemplar är högst troligen en bluff.
  • Det anges tydligt hur länge tävlingen kommer att pågå, och hur vinnarna kommer att väljas ut och kontaktas. Många tävlingar som bara syftar till att kunna skicka ut spam är väldigt luddiga på det här området, eftersom de vill att ”tävlingen” ska pågå i evighet.
  • Det anges tydligt hur vinnarna kommer att presenteras.
  • Det finns information om vem som ska betala eventuell vinstskatt.